Door continu te experimenteren is het mogelijk om effectieve manieren te vinden die leiden tot groei

Geschreven door Steven Verwaard
Groei van een onderneming is mogelijk door een optimale mix tussen een team en het uitvoeren van experimenten.
Wat betekent dat ...
… voor een team?
Zoveel mogelijk interesses en vaardigheden van individuele teamleden worden ingezet om doelen te halen. Ook al zijn ze voor die capaciteiten niet in eerste instantie aan het team toegevoegd.
Teamleden gaan in de meest optimale mix samenwerken. Dat gebeurt door het uitvoeren van werkzaamheden die ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. De grenzen worden niet bepaald door de functieomschrijvingen.
… voor de experimenten?
Er gaat veel getest worden. Focus hierin is belangrijk. Het team maakt keuzes wat wel en niet getest wordt.
Uitgangspunt mag zijn: focus op datgene waar de meeste winst wordt verwacht.
Klinkt logisch, maar vaak volgt de ondernemer zijn gevoel of spelen er andere belangen. Het is daarom slim om zoveel mogelijk kennis te halen uit de beschikbare data.
Afgesproken wordt wanneer er welke resultaten behaald moeten worden met een experiment, waarna het volgende focusgebied wordt vastgesteld.
Wow ... een groeiteam
Laten we dieper inzoomen op het team.
Voor veel ondernemers is marketing niet het leukste deel van hun werkdag.
Ik ontmoet regelmatig ondernemers die er zelfs steeds minder aandacht aan geven. Vaak omdat ze niet blij zijn met de resultaten in verhouding tot de tijd die ze erin stoppen.
Mogelijk ook herkenbaar voor jou.
Het goede nieuws voor iedereen is: een marketingteam heb je helemaal niet nodig.
Het kan écht veel leuker.
Ga aan de slag met een groeiteam.
Waarom?
Een marketingteam focust op slechts een deel van de funnel.
Focus op meer leads.
Focus op meer bezoekers naar de website trekken etc.
Een groeiteam heeft een bredere benadering:
Hoe de omzet per klant kan worden verhoogd, waarbij ondertussen de klant ook steeds meer van je onderneming gaat houden.
Oftewel:
Je creëert je eigen wereld waar mensen graag bij willen horen.
Dat is wat anders dan leuren voor nieuwe klanten met agressieve marketing & sales.
Zoals bijvoorbeeld:
De irritante aftelklok op een website. Alleen korting voor het komende …. Laat ik het er verder niet over hebben.
Veel leuker is om kennis te maken met een groeiteam:
De rollen in een groeiteam
Je hebt een aantal rollen nodig in een groeiteam:
Om te groeien zonder verlies van tijd en geld.
En om de klant van je te laten houden.
-
Jijzelf
Zorgen als leider van de teamleden voor het aanjagen van groei. -
Online business management
Zorgen dat alle systemen en processen op orde zijn. -
Social media en community management
Zorgen dat content gedeeld wordt en online gesprekken worden gevoerd. -
Content creatie
Zorgen dat content van waarde wordt gemaakt waardoor mensen telkens terugkeren. En vervolgens vroeg of laat hun portemonnee willen trekken, omdat ze alles van je willen hebben. -
Web development
Zorgen dat alles technisch wordt ontwikkeld en naar behoren werkt. -
Data-analyse
Zorgen voor het monitoren van de juiste metrics van de uitgevoerde werkzaamheden. -
Creatieve ideeën
Zorgen dat ideeën op tafel komen en tot leven worden gewekt. Waar de concurrentie links gaat, gaan de creatieve ideeën rechtsaf. -
Virtuele assistentie
Zorgen dat alle repeterende werkzaamheden worden uitgevoerd.
Het resultaat is dat vele ideeën mislukken.
Dat is geen probleem, want het geeft precies aan in welke richting wel succes te vinden is. En die successen zijn de grootste en de beste.
Door nauwgezet de data-analyse in de gaten te houden kan bijtijds worden bijgestuurd, zodat er niet onnodig tijd en geld verspild wordt.
Een succesvol groeiteam
Of je nu al een team hebt of je team de komende tijd gaat opbouwen, je komt voor de vraag te staan hoe je het beste de cultuur vormgeeft die groei ondersteunt.
Dat klinkt ingewikkelder dan het is.
Als de volgende 5 uitgangspunten worden onderschreven door ieder teamlid ben je al een eind op weg:
-
Alles mag getest worden
Tot aan de kleur van een knopje op je verkooppagina aan toe. Zolang de verwachting is dat daar eerstvolgend de meeste winst wordt behaald. -
Test veel
Plan de tests zorgvuldig. Weet wanneer een experiment gestopt wordt en welke vervolgstappen genomen moeten worden. -
Wees blij met fouten en mislukte tests
Alles wat mis gaat mag gebruikt worden als input voor de volgende test. -
Vertrouw op de data
Data klopt altijd. Al blijft het mensenwerk waardoor het kan gebeuren dat iets anders wordt gemeten dan gedacht wordt. Staar er dus niet blind op en luister ook naar het gevoel. -
Stop nooit met testen
Het is de weg naar succes voor de komende dagen, weken, maanden en jaren.
Hoe zorg je voor een gezond team die je kunt aansturen zonder hele dagen er druk mee te zijn?
Wees zo transparant mogelijk en vervolgens het liefste nog wat transparanter.
Geen donkere hoekjes in je bedrijf. Er is maar weinig dat je echt voor jezelf hoeft te houden.
En bovendien geef je je team – hoe klein of groot ook – mee welke richting je uit wilt gaan op de korte en de lange termijn.
Ik wens je veel succes met de ontwikkeling van je groeiteam
Heb dagelijks veel plezier op het mooie en spannende pad vol groeimogelijkheden.
Weet hoe we je helpen om dat pad voor je te plaveien: